Regulació de la publicitat i protecció de menors

Nova normativa per a «influencers»

En els últims anys, el contingut digital ha anat evolucionant amb passes accelerades. La difusió de continguts i publicitat en xarxes socials ha crescut molt, especialment amb vídeos de “vloggers”, “influencers” o “creadors de contingut”. Aquests tenen una gran influència, especialment entre els usuaris més joves.

Per a regular aquesta activitat, el Govern ha aprovat un reglament enfocat en dues àrees: la protecció de menors i la regulació de la publicitat. La norma exigeix identificar clarament la publicitat i etiquetar el contingut per edats, complint amb la Llei General de Comunicació Audiovisual de 2022.

La paraula “influencer” ha anat guanyant pes al llarg de l’evolució digital. Un “influencer” és algú amb capacitat per a influir en uns altres a través de les xarxes socials. Per a ser considerat “usuari d’especial rellevància” i estar subjecte a la normativa, s’han de complir requisits d’ingressos (≥ 300.000 euros anuals) i audiència (≥ 1.000.000 de seguidors en una plataforma o 2.000.000 en diverses), i haver publicat almenys 24 vídeos l’any anterior.

Quines són les mesures específiques que contempla la nova normativa per a regular la publicitat en àrees sensibles?

 

  • Prohibició de publicitat de tabac i productes relacionats: la normativa prohibeix la publicitat de cigarrets electrònics, cigarrets, tabac, herbes per a fumar i també de les empreses que produeixen aquests productes.

  • Restriccions en la publicitat de medicaments i productes sanitaris.

  • Regulació de la publicitat d’alcohol i jocs d’atzar: la normativa prohibeix la publicitat de begudes alcohòliques amb més de 20 graus fora de l’horari de 01.00 a 05.00. Les begudes amb menys de 20 graus poden publicitar-se entre les 20.30 i les 05.00, amb restriccions per a no dirigir-se a menors, no associar el consum d’alcohol i no fomentar el consum irresponsable. La publicitat d’apostes i jocs d’atzar està prohibida per a nens i nomès es permet entre la 1.00 i les 5.00 de la matinada.

  • Protecció de menors mitjançant etiquetatge de contingut.

A més, aquests usuaris han d’inscriure’s en un registre estatal abans de juliol de 2024.

Com es pot garantir que la identificació clara de la publicitat sigui accessible i comprensible per a tots els públics, especialment per als menors?

 

Des d’AICEC-ADICAE creiem que l’obligació d’identificar clarament la publicitat és un pas positiu. No obstant això, és crucial assegurar que aquesta identificació sigui clara i comprensible per a tots els públics, especialment per als menors, els qui poden no distingir fàcilment entre contingut orgànic i patrocinat.

És important destacar que la proliferació de publicitat a les xarxes socials també contribueix a l’augment de la desigualtat i la cosificació. Les campanyes publicitàries sovint presenten estàndards inassolibles de bellesa i èxit, a causa d’això, perpetuen estereotips i pressionant els joves a consumir productes que no necessiten, sovint amb conseqüències financeres negatives.

Aquest fenomen és especialment preocupant en el context del risc de crèdit, ja que els joves, un col·lectiu protegit per les normes de consum, són més vulnerables a caure en trampes de consumisme i endeutament excessiu fomentats per la publicitat agressiva i enganyosa.

Segueix-nos a les nostres xarxes socials, TwitterFacebook o Instagram per accedir a contingut exclusiu, participar en debats rellevants i formar part d’una xarxa de persones compromeses amb la nostra causa. Uneix-te per compartir les teves idees i experiències!

Scroll al inicio
Ir al contenido