El dinamisme del mercat energètic

Canvis de comercialitzador i la necessitat de major transparència per als consumidors

 

Segons la CNMV, s’han registrat un total de 2,4 milions de canvis de comercialitzador entre gas i electricitat, cosa que indica un mercat energètic molt dinàmic, amb consumidors que busquen constantment millors ofertes o condicions.

En el sector elèctric, el 6,5 % dels consumidors van canviar de companyia, mentre que en el gas ho va fer el 5 %.

  • Predomina el mercat lliure: la gran majoria dels canvis es produeixen dins del mercat lliure. El 81% dels canvis en electricitat i el 68% en gas corresponen a moviments dins del mateix mercat lliure. Això ens indica que els consumidors busquen constantment opcions més competitives dins del mercat no regulat.
  • Canvis de comercialitzador: Segons les dades facilitades per la CNMV, les regions amb major activitat comercial en electricitat van ser Andalusia i Navarra, mentre que en gas van ser Aragó i Balears. Això podria estar relacionat amb diversos factors com l’oferta comercial, la intensitat de la competència regional, o fins i tot el nivell de conscienciació dels consumidors respecte a les seves opcions energètiques.
  • Fort competència: en el mercat elèctric, a pesar que els grans grups com Endesa i Iberdrola han perdut una quantitat significativa de clients (166.000 i 64.000 respectivament), algunes comercialitzadores independents han vist un augment en la seva quota de mercat, com Octopus Energy, MásMóvil i Eni.
    En el mercat del gas, encara que les comercialitzadores tradicionals també han perdut clients (Naturgy i Endesa), uns altres com Repsol i Iberdrola van aconseguir augmentar la seva quota. Novament, les comercialitzadores independents han guanyat punts de subministrament, encara que en menor proporció que en electricitat.
  • Distribució de punts de subministrament: la majoria dels punts de subministrament es troben en el mercat lliure tant en electricitat (71,8%) com en gas (61,1%), la qual cosa reforça la idea que els consumidors prefereixen contractes amb comercialitzadors del mercat lliure.
  • Canvis anuals: gairebé un quart dels consumidors elèctrics (23,2%) i un cinquè dels consumidors de gas (19,9%) van canviar de comercialitzador en el període de juliol 2023 a juny 2024.

Des d’AICEC-ADICAE considerem imprescindible que hi hagi més transparència i facilitat en la informació que les comercialitzadores envien als consumidors.

 

El gran volum de canvis de companyia pot indicar que els consumidors es troben davant de processos complexos o confusos a l’hora de trobar la millor oferta. Això podria ser degut a la manca de transparència en les tarifes i condicions que ofereixen aquestes empreses, la qual cosa força els consumidors a canviar constantment per aconseguir preus més competitius o per evitar condicions desfavorables.

És per aquest motiu que és necessari exigir una major claredat en els contractes, els preus i les tarifes, de manera que el consumidor pugui prendre decisions més informades i evitar sorpreses en les seves factures.

Paral·lelament, cal una regulació justa i més control sobre les pràctiques comercials, ja que la majoria dels canvis de companyia es produeixen al mercat lliure (81 % en electricitat i 68 % en gas). Per això, cal revisar si aquestes comercialitzadores utilitzen estratègies de captació agressives o enganyoses.
Una regulació efectiva hauria de garantir que els consumidors no siguin víctimes de pràctiques abusives i que les ofertes presentades siguin comprensibles, justes i fàcils de comparar.

Són moltes les ocasions en què els consumidors perceben complexitat en les tarifes i promocions, afegint-se a això la variabilitat dels preus, fet que dificulta encara més la valoració d’una opció més avantatjosa.

Cal tenir en compte que, en molts casos, el mercat regulat ofereix tarifes més estables i preus que poden ser més beneficiosos per a determinats perfils de consumidors.

El fet que 8,6 milions de consumidors hagin canviat de comercialitzadora en un any posa de manifest la importància de conscienciar sobre els drets com a consumidors i sobre com identificar la millor oferta per a cada situació específica.

Si tens qualsevol dubte sempre pots posar-te en contacte amb nosaltres per correu electrònic o telèfon: aicec@adicae.net 933425044

 

Segueix-nos a les nostres xarxes socials, TwitterFacebook o Instagram per accedir a contingut exclusiu, participar en debats rellevants i formar part d’una xarxa de persones compromeses amb la nostra causa. Uneix-te per compartir les teves idees i experiències!

Scroll al inicio
Ir al contenido