Les empreses de transport compleixen amb les seves obligacions d’informació?
Les empreses de transport tenen l’obligació d’exposar clarament les tarifes, horaris, categories i serveis que ofereixen, així com informar els passatgers sobre les condicions de cancel·lació i les possibles penalitzacions en cas d’anul·lació. També han de garantir l’accés als seus serveis per a persones amb mobilitat reduïda i proporcionar informació constant en cas de retards en la sortida o arribada dels viatges.
Què fer en cas de retards?
En cas que el retard superi els 60 minuts, tens dret a escollir entre continuar el viatge amb un transport alternatiu o sol·licitar el reemborsament del bitllet. Si decideixes continuar, tens dret a una indemnització del 25% del preu del bitllet per retards entre 60 i 119 minuts, o una compensació del 50% per retards superiors a 120 minuts. A més, les empreses han d’oferir-te menjar, begudes i, si és necessari, allotjament gratuït.
També és fonamental que es respectin els teus drets en cas de cancel·lació del viatge, oferint-te la devolució de l’import pagat i, si s’avisa amb menys de 4 hores d’antelació, una indemnització del doble del cost del bitllet.
És recomanable que conservis el títol de transport fins que finalitzi el viatge, ja que pot ser necessari en cas de presentar una reclamació.
Als trens de Rodalies, la compensació per retards és més limitada en comparació amb l’AVE. Es pot reclamar a partir de 15 minuts de retard, tot i que la compensació no sempre arriba al 100% del preu del bitllet. Pots consultar més informació aquí.
Què passa si el trajecte ferroviari es veu interromput i no pot continuar?
Si el trajecte no pot continuar, les empreses de transport ferroviari estan obligades a organitzar serveis alternatius com més aviat millor per garantir que els passatgers arribin al seu destí.
En cas de cancel·lació del viatge, tens dret a la devolució de l’import del bitllet. Si la cancel·lació es comunica amb un mínim de 4 hores d’antelació, també tindràs dret a una indemnització equivalent al doble del cost del bitllet.
Quins són els drets en cas de danys o pèrdua d’equipatge?
Cal tenir en compte que els serveis de Renfe (com ara AVE, Llarga Distància, Mitjana Distància, Avant i Rodalies de Catalunya) no ofereixen facturació d’equipatge. Això implica que la responsabilitat de supervisar i custodiar l’equipatge durant el viatge recau exclusivament en el passatger.
Des d’AICEC-ADICAE recordem que cal reclamar amb fermesa els nostres drets davant d’incompliments per part de les empreses de transport. Exigim un tracte just i responsable per part de les companyies, que han de garantir un servei transparent, segur i accessible. No deixem que ens vulnerin els drets com a consumidors!
Segueix-nos a les nostres xarxes socials, Twitter, Facebook o Instagram per accedir a contingut exclusiu, participar en debats rellevants i formar part d’una xarxa de persones compromeses amb la nostra causa. Uneix-te per compartir les teves idees i experiències!