Drets dels passatgers en incidències aèries

Els drets dels passatgers són fonamentals, asseguren protecció en situacions com cancel·lacions, retards, denegacions d’embarcament i pèrdua d’equipatge. Aquestes circumstàncies poden afectar greument l’experiència de viatge, però, afortunadament, hi ha regulacions que protegeixen els viatgers i estableixen els seus drets en cas d’imprevistos. Des d’AICEC-ADICAE, considerem crucial que els consumidors coneguin aquests drets i sàpiguen com reclamar-los en cas de vulneració.

Per aquest motiu, si has vist vulnerats els teus drets, has de saber que tens dret a:

Informació clara

Les companyies aèries estan obligades a proporcionar informació detallada sobre les seves polítiques de compensació, assistència i les opcions disponibles en cas de cancel·lacions o altres problemes. Aquesta informació ha de ser clara i accessible tant abans com durant el viatge, permetent als passatgers prendre decisions informades.

Dret d’atenció

Durant l’espera per un vol alternatiu, en casos de retards o cancel·lacions, l’aerolínia ha de proporcionar als passatgers menjar, beguda, accés a comunicació (trucades i correus electrònics) i, si és necessari, allotjament i transport fins a l’hotel o lloc de pernocta. Aquest dret s’aplica independentment de la causa del retard o cancel·lació.

Elecció entre reemborsament o transport alternatiu

En situacions de cancel·lació de vols, el passatger pot triar entre el reemborsament complet del bitllet o un transport alternatiu comparable cap a la destinació final, que ha de ser proporcionat el més aviat possible. Aquesta decisió permet al passatger adaptar-se a les circumstàncies de la manera que més li convingui.

Compensació econòmica

En funció de la distància del vol, els passatgers tenen dret a una compensació econòmica que pot variar entre els 250 i els 600 euros. No obstant, aquesta compensació no s’aplica en tots els casos; per exemple, si l’aerolínia avisa amb suficient antelació o si ofereix una alternativa de transport que no genera un retard significatiu, no estarà obligada a indemnitzar.

Protecció contra overbooking

En casos d’overbooking (quan l’aerolínia ven més places de les disponibles), si es denega l’embarcament, el passatger té dret a una compensació econòmica, així com al transport alternatiu cap a la destinació final. Aquesta pràctica, sovint molesta per als viatgers, està regulada perquè no es converteixi en un abús per part de les companyies.

Excepció a les circumstàncies extraordinàries

Les vagues del personal, especialment quan es tracta de treballadors sindicats, no es consideren una circumstància extraordinària que pugui eximir l’aerolínia d’oferir compensació econòmica per cancel·lacions. Això significa que, en aquestes situacions, els passatgers poden seguir reclamant compensació pels danys i perjudicis que els hagi causat la cancel·lació.

Procés de reclamació

Si el teu vol ha patit una cancel·lació, retard, o si t’han denegat l’embarcament, el primer pas és presentar una reclamació directament a l’aerolínia. Si la resposta no és satisfactòria o no reps cap resposta en un termini raonable, tens dret a presentar una reclamació davant de l’Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA), que és l’òrgan competent per gestionar aquestes queixes i vetllar perquè es respectin els drets dels passatgers.

Des d’AICEC-ADICAE recomanem als passatgers que no renunciïn als seus drets i que s’informin adequadament sobre els procediments de reclamació. L’associació està al costat dels consumidors per oferir assessorament i suport en la defensa dels seus drets davant les aerolínies.

És fonamental no cedir a la frustració i seguir els passos necessaris per garantir que les companyies compleixin les seves obligacions. Els drets dels passatgers no només existeixen per garantir un tracte just en situacions imprevistes, sinó també per fomentar una major transparència i responsabilitat en el sector aeri.

 

Segueix-nos a les nostres xarxes socials, TwitterFacebook o Instagram per accedir a contingut exclusiu, participar en debats rellevants i formar part d’una xarxa de persones compromeses amb la nostra causa. Uneix-te per compartir les teves idees i experiències!

Scroll al inicio
Ir al contenido