El futur dels drets dels passatgers aeris: reforma o retrocés?
Si ets un viatger freqüent o només viatges en dates puntuals, aquesta informació t’afecta directament.
El passat 5 de juny, el Consell de la Unió Europea va aprovar una proposta de reforma del Reglament sobre els drets dels passatgers aeris, que ja ha estat debatuda i votada al Parlament Europeu.
En què consisteix aquesta proposta de reforma?
La proposta introdueix canvis que endureixen els requisits perquè els passatgers puguin reclamar compensacions. Entre les mesures més controvertides destaca l’augment del llindar mínim de retard que dóna dret a indemnització.
Actualment, els passatgers poden reclamar a partir de tres hores de retard, però amb la reforma aquest límit s’elevaria a quatre hores per a vols de fins a 3.500 quilòmetres i a sis hores per a trajectes de més distància.
A més, es planteja una reducció en els imports de les indemnitzacions que les aerolínies hauran d’abonar. Per exemple, per a vols de llarga distància, la compensació baixaria de 600 a 500 euros, i per a vols de mitjana o curta distància, de 400 a 300 euros.
Segons estimacions d’alguns mitjans informatius, aquests canvis podrien deixar fora de cobertura fins al 60% de les reclamacions que actualment tenen dret a compensació.
Què ha dit el Parlament Europeu?
El Parlament Europeu s’ha posicionat de manera contundent davant la proposta de reforma del Reglament EU261. En el debat celebrat el 17 de juny, els eurodiputats van expressar el seu rebuig als canvis impulsats pel Consell de la Unió Europea, advertint que la reforma representa un retrocés pels drets dels viatgers.
La votació definitiva sobre la proposta està prevista per al setembre. Fins aleshores, el debat entre les institucions europees, les aerolínies i els representants dels passatgers marcarà l’agenda comunitària en matèria de drets en el transport aeri.
Des d’AICEC-ADICAE, volem subratllar la importància de mantenir i enfortir els drets dels passatgers aeris, no pas de retallar-los. Els avenços aconseguits en la protecció dels consumidors no poden veure’s amenaçats per interessos comercials o pressions sectorials. És fonamental que les institucions europees escoltin la veu de la ciutadania i garanteixin que viatjar en avió continuï essent una experiència segura, justa i amb garanties.
I tu, creus que s’haurien de retallar els drets dels passatgers aeris?
Segueix-nos a les nostres xarxes socials, Twitter, Facebook, Instagram o TikTok per accedir a contingut exclusiu, participar en debats rellevants i formar part d’una xarxa de persones compromeses amb la nostra causa. Uneix-te per compartir les teves idees i experiències!