Per què encara reps trucades comercials?

Trucades comercials no desitjades: què diu la llei i per què encara les rebem?

 

Des del juny de 2023, la nova Llei General de Telecomunicacions estableix que cap empresa pot fer trucades comercials a usuaris que no hagin donat el seu consentiment previ i explícit.

Tot i així, moltes persones continuen rebent trucades comercials, sovint de manera reiterada i invasiva. Per què passa això?

Consentiments amagats i interessos «legítims»

Moltes empreses continuen amparant-se en suposats «consentiments» obtinguts de manera opaca —a través de la lletra petita dels contractes o formularis en línia— o bé en el anomenat «interès legítim», un concepte jurídic ambigu que sovint es fa servir com a excusa per seguir contactant consumidors amb ofertes comercials que ningú ha demanat.

Des de l’associació recordem que el dret a no rebre comunicacions comercials no sol·licitades és un dret fonamental relacionat amb la privacitat i la protecció de dades. No pot ser que la responsabilitat de defensar-se d’aquestes pràctiques recaigui exclusivament sobre el consumidor.

1. El consentiment pot estar ocult

Moltes vegades, quan omplim formularis en línia, ens subscrivim a serveis o participem en concursos, estem donant consentiment sense adonar-nos-en. Sovint, aquestes caselles de consentiment estan preactivades o incloses en textos legals llargs i difícils d’entendre.

És important llegir amb atenció els avisos de privacitat i configurar adequadament les nostres preferències en qualsevol servei.

2. «Interès legítim» de l’empresa

Algunes empreses consideren que tenen un «interès legítim» per fer trucades comercials si ja existeix una relació prèvia amb el consumidor (per exemple, si aquest ha estat client). Tot i que aquest recurs pot ser legal en certs casos, la seva aplicació no sempre és clara ni està ben justificada.

3. Trucades des de fora d’Espanya

Moltes d’aquestes trucades provenen de centres d’atenció ubicats fora del país, cosa que complica l’aplicació de la normativa espanyola i el control per part de les autoritats, com l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).

Noves mesures del govern

Per frenar aquestes pràctiques, s’han anunciat algunes novetats importants:

  • Prohibició d’ús de números mòbils per a trucades comercials: A partir del febrer de 2025, les empreses només podran fer trucades comercials des de línies amb prefixos clars i identificables (com els 800 o 900).

  • Obligació de les operadores de bloquejar trucades sospitoses: Les companyies de telefonia han de detectar i bloquejar comunicacions que puguin ser fraudulentes o no desitjades.

Com ens podem protegir com a consumidors?

Des de l’associació recomanem:

  • Registrar-se a la Llista Robinson: un servei gratuït que permet limitar la publicitat que rebem: https://www.listarobinson.es/

  • No facilitar dades personals a qualsevol lloc, especialment en concursos, sortejos o webs desconegudes.

  • Presentar reclamacions davant l’AEPD si es reben trucades sense consentiment: https://www.aepd.es/

Segueix-nos a les nostres xarxes socials, TwitterFacebook, Instagram TikTok per accedir a contingut exclusiu, participar en debats rellevants i formar part d’una xarxa de persones compromeses amb la nostra causa. Uneix-te per compartir les teves idees i experiències!

Scroll al inicio
Ir al contenido
Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.